Gasten die op het laatste moment toch geen gebruik maken van een reservering is in de hele horeca een toenemend probleem. Bij Vive la Vie zorgt het er ieder weekend voor dat wij druk in de weer zijn met het vullen van de lege stoelen door het nabellen van de gasten op de wachtlijst en het posten van berichtjes op social media.
Als gasten een uur van te voren afbellen, blijft de tafel vaak de hele avond leeg staan. Hetzelfde geldt voor de tafels die klaar staan voor gasten die niet komen zonder af te zeggen (de zgn. ‘no-shows’). Ook dit gebeurt helaas bijna wekelijks.
Afgelopen zaterdag was voor ons een dieptepunt omdat 1/3e van de stoelen leeg bleef. Dit ondanks het feit dat we al 3 weken volgeboekt waren en in die tijd veel andere gasten hebben moeten teleurstellen omdat we ‘vol’ zaten. Deze situatie was het gevolg van een driepersoons tafel die een uur voor aankomst afbelt en een andere tafel voor vier personen die helemaal niet komt opdagen. Dit is niet alleen vervelend vanwege het aanzienlijke omzetverlies, maar daar bovenop ook nog alle reeds gemaakte kosten voor inkoop en personeel. Het doet ons pijn dat we de gerechten die met liefde en passie door ons zijn voorbereid in de prullenbak moesten gooien.
Vanaf 1 juni vragen wij daarom een aanbetaling van 25 euro aan onze gasten die reserveren voor de vrijdag of de zaterdag avond. Het is een keuze waar wij lang over getwijfeld hebben omdat dit indruist tegen ons idee van gastvrijheid. Bovendien zorgt dit systeem voor extra kosten en administratie voor ons als restauranthouder.
Maar na lang wikken en wegen hebben we nu besloten om het wel te gaan doen! Wij hopen dat het gaat opleveren dat gasten die toch niet kunnen komen op tijd zullen annuleren.
We denken ook dat de (vaste) gasten die echt voor ons restaurant kiezen, er geen probleem mee zullen hebben om een bedrag aan te betalen. Het zal wel even wennen zijn. Maar omdat het bedrag na afloop van het diner gewoon weer van de rekening wordt afgetrokken, zorgt het voor een meevaller op de avond zelf.
Natuurlijk blijft het mogelijk de reservering te annuleren tot op de dag van de reservering vóór 10 uur ’s ochtends. De aanbetaling wordt dan uiteraard teruggestort.
We hopen op uw begrip.
Lara en Jeroen
Jammer maar begrijpelijk dat dit nodig is.
We zijn nu bijna een half jaar verder. Heeft het geholpen?
Beste Erik,
Bedankt voor je reactie.
Het invoeren van de aanbetaling heeft zeker het gewenste effect gehad.
We hebben sindsdien gelukkig niet meer meegemaakt dat gasten niet komen opdagen.
Groetjes Lara en Jeroen